De kan have svært ved at mærke og opfylde egne behov, og deres identitet er ofte usikker og usammenhængende. De kan have svært ved at kontrollere følelsesmæssige påvirkninger samt tolerere frustration og modgang, og nogle reagerer ubehagelige følelsestilstande ud i handling. Nogle er ikke i stand til at overskue, hvorledes deres handlinger påvirker andre eller se sociale årsagssammenhænge, og de kan opfatte omverdenen generelt truende og straffende.
Deres adfærd kan være, at de ofte let frustreres, de er impuls- og lyststyrede, og de skaber unødige konflikter, når deres behov og adfærd ikke tilfredsstilles umiddelbart.
De er ofte voksen afhængige på et umodent plan, og de kan fremstå, som konfliktsøgende og grænseoverskridende. De har i nogle tilfælde svært ved at tilpasse sig regler og socialt samvær med omgivende miljø. Samvær med andre kan være belastende og konfliktfyldte.
Intellektuelt ligger de ofte under for, afbrudte eller utilstrækkelige skoleforhold, med enkelte undtagelser. Fælles for disse er, at de har haft svært ved at modtage undervisning, på baggrund af de problematikker de befinder sig i.
Der er i disse tilfælde ofte brug for et speciel – tilbud, der tager udgangspunkt i nuværende problematikker, som barnet / den unge befinder sig i.
Rønnegårdens målgruppe omhandler børn og unge med diagnoser inden for ADHD, ADD mm.